”Konto blockerat”

Hej!

Idag är den 20 mars, dagen då Telia börjar stänga ner den gamla TV-tjänsten med Motorola TV-boxar för Hörsne-Bara och Fole-Lokrumme fiberföreningar. Vi är först ut, på ont och gott, en klen tröst blir att andra föreningar efter oss förhoppningsvis kan dra lärdomar av eventuella problem som vi stöter på.

Hittills så har vi inte hört så mycket från våra medlemmar, ett tiotal verkar mötas av meddelandet ”Konto blockerat” då man startar Arris TV-boxen, och försöker man mata in sin gamla ”Identifikationskod” och ”Kontrollkod” som man fick för tio år sedan så hjälper det inte. Att kontot blir blockerat var vi inte helt oförberedda på idag, TV-tjänsterna skulle ju flyttas till något nytt system, men det är lite märkligt att vi sett liknande problem för någon månad sedan, då medlemmars TV-konton spärrades lite hipp som happ. Om detta händer så kan ni testa att logga in på ”Mitt Telia” och under TV-tjänster hitta era TV-koder, för att sedan använda dom i TV-boxen. Om dessa inte heller hjälper så får ni ringa Telias support på 020-202070 (innan kl. 17:00), eller till 90200 (kl.17:00 till 21:00), och förklara att det står att kontot är blockerat och att ni behöver nya TV-koder! Om ni använder fler TV-boxar med TV-koder så kan ni behöva begära att ”tvilling-abonnemang” aktiveras, detta har varit aktiverat för oss under tio års tid, men det kan ha trillat bort nu vid abonnemangsbyten. Tvilling-abonnemang ingår i vårt avtal och skall vara helt kostnadsfritt, upp till fem TV-boxar skall vi kunna ha!

För de som använder den platta SDMC TV-boxen (eller sin egen Smart-TV) så har vi inte hört talas några problem med konton, de använder sig inte av Identifikationskoder utan förlitar sig på BankId identifikation istället. Däremot har textningen av vissa kanaler för dessa boxar strulat istället.

För er som inte har mobilt BankID eller en personlig kod via Telia, får det svårt att kontakta deras support för att få hjälp. Vi rekommenderar er då att besöka deras butik på Östercentrum i Visby (samma byggnad som Åhlens), om ni visar upp godkänd legitimation så bör ni kunna få både personlig kod OCH koder till TV-boxen på plats. Behåll den personliga koden ifall ni behöver kontakta deras support igen!

Vi har ett avstämningsmöte med Telia i morgon, då får vi förhoppningsvis mer information om hur driftsättningen har fortlöpt, och vi kan passa på att ta upp de problem som vi stöt på.

Detta inlägg publicerades i Fibernyheter. Bokmärk permalänken.