Vanliga frågor

 

All support av Telefoni, TV, Internet och tjänster sköts av Telias support!

Kundtjänst     020-755 766 beställning av extra tjänster etc.
Support           020-240 250 teknisk hjälp med Telias fibertjänster.

Support via Chatt
Telia har en bra supporttjänst via chatt på www.telia.se/chat om man inte vill vänta i telefon.

Vart betalar man in insats och övriga avgifter?

Insatsen och övriga avgifter betalas in på föreningens bankgiro-konto, 809-4013, uppge namn, medlemsnummer, och eventuell fastighetsbeteckning om det finns flera. Om du är osäker, kontakta föreningens kassör här!

Hjälp! Det funkar inte/det går långsamt

Titta på denna sida för tips och förslag till åtgärder.

Vad kostar det att ansluta sig?

Kontakta föreningens styrelse, så återkommer vi med kostnadsuppgifter.

Det måste fungera även vid strömavbrott!

Har du trygghetslarm, driver företag och är rädd om informationen på datorn, eller ogillar du allmänt strömavbrott? Läs vidare.

Telias utrustning i telefonstationen är försedd med avbrottsfri kraft (under begränsad tid), för att dina tjänster skall fortsätta att fungera vid ett eventuellt strömavbrott så måste även utrustningen i ditt hem förses med avbrottsfri kraft. I fallet med trygghetslarm så rekommenderar vi att ni kontaktar Regionen för vidare instruktioner! Det finns en uppsjö med produkter på marknaden som erbjuder avbrottsfri kraft, och de flesta datorbutiker och postorderföretag för elektronik säljer så kallade UPSer.

Frågan ni måste ställa er först är vad som skall fortsätta att fungera när elnätet är nere.

Om det bara är fiberomvandlaren, routern och basstationen till er fasta telefon så kommer man rätt långt med en enkel och billig UPS som denna. Vill ni att TV-boxar, datorer och annat skall fungera så får ni välja någon kraftigare/dyrare variant. Prata med er lokala datoråterförsäljare så kan de ger er goda råd.

Vad ingår?

I priset ingår att föreningen gräver fram till ditt hus (fastighet), samt hjälper till att få in fibern i huset. All kabeldragning i huset bekostas av fastighetsägaren, vill/kan man inte göra det själv så går det utmärkt att hyra in dessa tjänster från t.ex. BRS Networks eller Databyrån. Utrustningen (fiberomvandlare, router, tv-boxar) i hemmet ingår i priset.

Telias ”Tripple play”-koncept innehåller följande:

Internet

  • 100 Mbps hastighet ner (garanterar minst 50).
  • 10 Mbps hastighet upp (garanterar minst 8).
  • Högre hastighet går att köpa till (100/100, 250/100, 500/100, 1000/100 Mbps).
  • Ingen begränsning på hur mycket man får laddar upp eller ner per månad.
  • Antivirus- och brandsväggsprogramvara (för Mac och Windows).
  • Fri support.

Telefoni

  • Ett nummer ingår i abonnemanget, tyvärr kan man inte ha fler per abonnemang (en begränsning i Telias router).
  • Du behåller ditt befintliga telefonnummer.
  • Befintliga telefoner, faxar, nummerpresentatörer och hemliga nummer fungerar som vanligt.
  • Samtal kostar enligt vanlig Telia-taxa.
  • Ytterligare tjänster som ingår.

Digital-TV

  • Kanalpaket ”Kollektiv Lagom” ingår med cirka 25 kanaler.
  • Möjlighet att teckna fler kanaler mot extra kostnad, man får då en separat faktura för dessa av Telia.
  • 2 st Digital-Tv boxar ingår (ej inspelningsbara), man kan ha upp till fem stycken.
  • Inspelningsbara boxar går att köpa till, kontakta Telia (eller besök deras butik på Adelsgatan).
  • Stöd för HD-kanaler.

Video-on-Demand

  • On-line videobutik med över 5000 filmer att välja bland.
  • Hyr från soffan och slipp åka till stan för att lämna tillbaka filmen.
  • Filmerna kostar runt 30-50 kr per film (och man har dom i två dagar).

Måste man dra nätverkskabel genom hela huset för att koppla upp TV:n?

Snabbast och stabilast är alltid en kabel! Men samtidigt är det inte alltid möjligt, kostnadseffektivt eller snyggt att göra det. Det finns trådlösa produkter på marknaden som gör att du kan överföra signalen till TV-boxen, en sådan produkt är Technicolor TG233 som säljs bl.a. av Telia. Kontakta Teliabutiken på Adelsgatan för mer information och aktuella priser.

Hur mycket måste man göra själv? Och vad gör man om man inte kan?

Nu för tiden låter vi fiberentreprenörer hjälpa till att borra hål för att få in fibern i huset. Väl inne i huset skall fiberkabeln anslutas till en fiberomvandlare som gör om ljusimpulserna till elektriska signaler, denna väljer ni själva vart den skall vara placerad. Från omvandlaren drar man en vanligt nätverkskabel (koppar, Cat 5e eller 6) till routern. Kabeldragningen får man göra själv, är inte svår och kräver ingen behörighet, eller också anlitar man en elektriker.

Vem ansvarar för utrustningen?

Föreningen äger fibernätet som grävs ner ute i markerna och fiberomvandlaren som sitter i hemmet, men resten av den aktiva utrustningen som finns i telefonstationen och i hemmet (router och tv-boxar) tillhör operatören (Telia). Det är till dom man ringen om utrustningen strular, supporten är kostnadsfri.

En kommentar till Vanliga frågor

  1. Ping: Vi kallar till nytt stormöte | Hörsne Bara Fiber

Kommentarsfältet är stängt.