Problemlösning

Denna sida är till för er som har något problem med tjänsterna och inte vet hur ni skall felsöka eller gå vidare. Sidan kommer att fyllas på löpande alltefter vi får nya direktiv och erfarenheter.

Internet/telefon/tv funkar inte.

  1. Börja med att kontrollera om felet bara gäller för just denna dator/telefon/tv ifall ni har flera i huset. Om övriga enheter i huset fungerar så är det förmodligen inget fel på tjänsten utan kontrollera kablage och testa att starta om just denna enhet (dator/tv-box).
  2. Om detta inte hjälper, testa att starta om gatewayn (den svarta lådan märkt Thomsson). På vänster baksida finns en av/på-knapp, stäng av enheten, vänta i tio sekunder och starta den sedan igen. Vänta en minut och försök använda dator/telefon/tv igen, om det inte funkar så försök att starta om dator/tv-box.
  3. Om det fortfarande inte fungerar så kontrollera om du har någon anslutning mot telestationen. Det gör du genom att se om ”F0”-lampan (längst ner till höger) på fiberomvandlaren (vit låda som fiberkabeln går in i) lyser/blinkar. Om den inte lyser så betyder det att din fastighet inte har kontakt med switchen i telestationen, alternativt att det är något fel i stationen. Ring Telias support(020-240250) för vidare felsökning.

Om ovanstående punkter inte åtgärdar felet, ring till Telias support(020-240250)! De kan kontrollera om ditt abonnemang är aktivt, om det är något fel vid stationen, och i så fall skicka ut någon tekniker som åtgärdar felet. Om supporten säger att dom inte kan hitta något fel, kontakta Henrik på hbfiber@gmail.com alternativt 070-2924633 för ytterligare förslag på åtgärder.

Internet går långsamt

Telia garanterar att man skall ha en hastighet på minst 50 Mbps när vi laddar ner information till datorn från Internet och minst 5 Mbps när vi laddar upp information till Internet. Detta förutsätter dock att den dator/server som man kommunicerar med klarar av att leverera/ta emot information i denna hastighet!

Vanligtvis så testar man hastigheten mot någon tjänst som Bredbandskollen, de ger en ”fingervisning” om vilken hastighet man får. När du utför mätningen, tänkt på att inte ha några pågående överföringar av filer eller andra tunga program igång som kan påverka mätvärdena!

Datorer som är anslutna till nätverket via trådlös överföring (bärbara datorer/mobiltelefoner) får ofta dåliga mätvärden, se till att alltid göra mätningar via en kabel direkt till gatewayn (Thomsson-boxen)!

Bredbandskollens applikation kan även fungera bättre/sämre i vissa webbläsare, om du får dåliga mätvärden så testa gärna att göra om mätningen i en annan webbläsare!

Man kan också testa att ladda ner en stor fil(DVD) från någon snabb server på Internet för att få en uppfattning om hur snabb uppkopplingen är.

Om ni känner att ni inte får den hastigheten som ni blivit utlovade, ring till Telias support(020-240250) så kan de hjälpa er med eventuell felsökning.

Annonser

En kommentar till Problemlösning

  1. Ping: Stämmohandlingar | Hörsne Bara Fiber

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s