Segerns sötma är nära

Vi har slitit (stundtals som djur) i över ETT och ett HALVT ÅR, men nu är vi väldigt nära att kunna driftsätta nätet.

Nästan alla fastigheter är färdigsvetsade, det är möjligtvis två-tre stycken som monterat upp sina lådor fel som är kvar, men det påverkar inte den planerade driftsättningen. Mycket av inmätningen och korrigeringar av dåliga svetsar har gjorts och de kommer under kommande dagar börja ansluta fastigheterna till telefonstationen.

Vi ber er att fortfarande ha utrustningen avstängd, för om er fastighet inte blivit inmätt så fördröjer ni bara arbetet genom att ha utrustningen påslagen. På fredag 2/11 så kan ni starta igång utrustningen för då borde alla ha blivit inkopplade. När ni startat utrustningen så kan det ta upp till en timme innan allt fungerar korrekt (den laddar ner uppdateringar och startar om ett par gånger under den tiden).

När ni surfar ut på nätet för första gången så kommer ni komma till en sida hos TeliaSonera där ni uppmanas att fylla i lite personuppgifter.

Ruckus

Om ni har beställt en Ruckus (trådlös överföring till TV-boxen) så finns dom att hämta ut och betala i Telia-butiken på Adelsgatan i Visby. Även ni som inte har fyllt i att ni vill ha en i beställningsblanketten kan gå till butiken ifall ni ångrat er. Ange ert namn och att ni är från ”Hörsne-Bara fiberförening” för att bli avprickade i deras lista. Passa på nu, dom har en kampanj på dessa boxar fram till 22 november där man kan få köpa dom för 895:- istället för ordinarie pris 1395:-

Inspelningsbar TV-box

Har man beställt en inspelningsbar TV-box, eller att man i efterhand har kommit på att man behöver en, så kan även dessa hämtas ut och betalas i butiken i Visby. Det finns även möjlighet att byta in en av era standardboxar mot en inspelningsbar om man betalar mellanskillnaden på 800:-, ta med en standardbox till butiken så får du en inspelningsbar på plats (det gjorde jag och det funkade smidigt).

TV-koder

Det har varit en väldigt massa strul med att få ut dessa till er. Jag lade en bunt på postlådan bara för att bli uppringd av postmästaren på eftermiddagen, han förklarade vänligt att dom inte var frankerade trots att det står ”Porto betalt” på kuverten, och att han skulle skicka tillbaka dom till mig. Vi kommer att köpa in frimärken  (och fakturera Telia för detta), klistra på dessa på kuverten och försöka igen. Vi ber om ursäkt om ni inte hinner få kuverten innan fredagen. Den lokala brevbäraren i Dalhem har erbjudit sig att köra ut kuverten för fastigheterna i Dalhem, så förhoppningsvis skall ni få dessa rätt omgående.

Vid frågor

Har ni några frågor om utrustningen t.ex. hur man kopplar upp den, ring Telias supportnummer: 020-240250. Mycket hjälp och tips finns även på Telia supportsida.

Har ni frågor angående ert abonnemang och bindningstider, ring Telias säljavdelning: 020-755766.

För föreningsrelaterade frågor, som t.ex. månadsavgiften, kontakta oss här.

Detta inlägg publicerades i Fibernyheter. Bokmärk permalänken.