Och nu kommer svetsarna…

Fiberstatus

I fredags så blåste BRS Networks in fiber till den sista fastigheten, all fiber är nu färdigblåst och trots alla kringelkrokar, omvägar, och förläggning i stenfyllda marker så har vi bara haft tre blåsstopp! Killarna som blåst fiber har varit väldigt självgående och har lyckats blåsa hela nätverket på cirka tre veckor, vilket gjort att vi i styrelsen fått chansen att hämta andan och börja titta på andra saker som som skall göras. Härligt!

Idag påbörjades svetsningen av alla fiberkablar, ett arbete som beräknas ta cirka tre veckor. De kommer att börja med att svetsa skåpen för att sedan ta fastigheterna. Företaget Top Fibre var även på plats för att koppla in fiberkablarna i det nya lilla ”nodhuset” bredvid telefonstationen i Hörsne.

Tanken var från början att blåsning och svetsning av fiberkabel skulle ske parallellt, men på grund av många felmärkningar av slangar (vilken slang som går till vilken fastighet) i skåpen var det för riskabelt att påbörja svetsningen och vi beslutade därför att blåsa färdigt all fiber innan vi börjar svetsa. Detta gör att vi kan komma att bli 1-2 veckor sena med driftsättningen som egentligen var planerad till den 15 oktober. Vi får även se om Telia lyckas få igång utrustningen till utlovat datum. Vi kommer hålla er uppdaterade via hemsidan.

Lådor ännu inte på plats = skärpning

När killarna var ute och blåste fiber så uppmärksammade dom att ett tiotal fastigheter ännu inte fått upp plåtlådan på väggen och anslutit slangen till denna. Vi har försökt meddela er via informationsblad, inlägg här på hemsidan och på möten i bygdegården, och jag är förvånad över att så många missat/nonchalerat detta! Nu har blåsning av fiber skett till dessa fastigheter men inkopplingen till plåtlådan kommer nu att bli mycket svårare. När ni monterat lådan på väggen och måttat hur mycket av slangen som skall kapas av så måste ni försöka kapa slangen utan att skada fiberkabel som nu ligger i slangen. Tänk på att om ni böjer slangen för mycket så kan ni skada kabeln också. Det blir mycket svårare att montera slangen nu när kabeln redan är blåst, det är därför vi har tjatat oss hesa över hur viktigt detta är. Om ni är osäkra på hur ni skall gå tillväga för att montera lådan och slangen nu när fibern är blåst så rekommenderar vi att ni kontaktar en installatör som gör jobbet åt er, för att minska risken för att fibern skadas. Om fibern skadas så får vi blåsa en ny kabel från skåpet till ert hus, räkningen får ni betala själva. Om inte plåtlådan sitter monterad på väggen och slangen är ansluten till denna när svetsarna kommer så får ni själva bekosta deras återbesök!

Beställningsblanketter och efter mötet

Av de beställningsblanketter vi delade ut på mötet med Telia förra veckan och de blanketter som vi skickade till de 40 stycken som inte kom på mötet har vi nu fått in 111 stycken ifyllda, dessa har lämnats till Roger i Teliabutiken. Till er som ännu inte har lämnat in blanketten så går det bra att göra direkt till Teliabutiken på Adelsgatan, alternativt så skannar ni in blanketten och skickar den via e-post till roger.erixon@teliasonera.com. Vi i styrelsen tar inte längre emot blanketter!

Efter mötet så fick vi också många frågor angående abonnemang och bindningstider, frågorna vidarebefordrade vi till Roger som återkom med dessa svar:

1. Hur länge är jag bunden till mitt val? Väljer jag Mini och vill uppgradera till Maxi på telefonabonnemanget eller tvärt om, är det möjligt? Svar: 30 dagar är bindningstiden (du kan alltså byta 12ggr/år).

2. Samma fråga som ovanstående fast för TV? Många är rädda för att valet dom gör blir hugget i sten de kommande 10 åren. Hur lång är bindningstiden? Svar: Om man tar något kampanjpaket så är det 12 eller 24 månader på det, annars är det 3 månaders uppsägningstid.

3. Det står ordinarie pris under en del kanalpaket, innebär det att om jag ångrar mig och vill välja till ”Stor” efter jag skickat in blanketten så får jag betala 248 kr istället för 188 kr / mån? Svar: Ni har alltid 188kr/mån för Stor. För vanliga dödliga så kostar det 248kr/mån.

4. Vår fasta månadskostnad är låst till 299 kr/mån i 10 år, hur är det med priserna på blanketten? Kan dom ändras? Svar: Kanalpaket ändras hela tiden då det står utanför vår kontroll. Om Viasat väljer att höja priset så tvingas vi med. Prisavtalen kan också ändras pris och innehåll på. Men som sagt, dom går ju att välja bort om man tycker att det blir ofördelaktigt.

5. Om man inte kryssat i bredband och digital-tv rutorna längst upp till vänster, och sedan skaffar sig en TV och vill ha dessa tjänster hur gör man då? Svar: TV och bredband är aktiverat till alla portar från start. Vi gör inget för att stänga någon. Så det är i praktiken bara telefoni som vi aktiverar. Man behöver alltså inte göra något annat än att koppla in utrustningen när man vill börja använda TV och bredband.

Roger passar också på att hälsa att dom nu har en kampanj på Ruckus Mediaflex (trådlös överföring till TV) som varar fram till mitten av november. Priset på ett Ruckus-startpaket är nu 895 kr inkl. moms, ordinarie pris är 1395 kr. Återkom till Roger om ni är intresserade.

Övrigt

Nu när grävningen och blåsningen är över så ligger det kvar lite tomslangar och kabeltrummor kastade i naturen lite här och var, hjälp oss och samla ihop dessa och kasta dom på tippen.

Vi har fått koderna till era TV-boxar från Telia nu, vi kommer att återkomma till er på något sätt så att ni får dessa.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Fibernyheter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s